BOEzieK B-keus recensie 1; De Jachtpartij

BOEzieK B-keus recensie Thriller Top 11
februari 28, 2021
BOEzieK B-keus recensie 2; Boek der spiegels
maart 1, 2021
Show all

De jachtpartij van Lucy Foley staat niet in mijn top 11. Toch heb ik besloten het eerste artikel aan dit boek te wijden… Waarom? Niet omdat het nou zo superspannend is, natuurlijk het is een ouderwetse whodunit, een perfecte mix tussen Agatha Christie en RuthWare, een prima debuut. Maar laten we eerlijk zijn, wie het slachtoffer wordt, vergt niet de über detective in jou, en misschien moet je, net als ik, even puzzelen wie de dader zou kunnen zijn, maar ook dat is echt geen hogere wiskunde.

Ben jij of ken jij?

Nee, de reden dat ik dit boek heb uitgekozen, terwijl het lezen alweer een tijdje geleden is, is omdat de personages mij nog zo scherp voor de geest staan. En dat komt omdat het mij persoonlijk raakt.

Iedere vrouw kent wel een Miranda, mooi, succesvol, elegant, komt overal meer weg, alles komt haar aanwaaien, aan mannelijke aandacht geen gebrek, knap, slank natuurlijk… kortom de ideale vrouw. Dominant ook, expressief en extrovert, arrogant, tikkeltje dom of op zijn minst wereldvreemd, logisch want ze leeft in een bubbel.

En die Miranda heeft altijd een vriendin die net niet mooi genoeg is, net niet slank genoeg, net niet succesvol genoeg etc etc… eentje die je kan omdopen tot het lelijke eendje die heel hard moet knokken voor haar plekje in deze wereld. Een gevecht wat haar hartsvriendin niet ziet, zelfs totaal geen weet van heeft. De vriendin hobbelt achter Miranda aan… waarom? Misschien omdat ze denkt dat het Miranda-type haar verder kan helpen in het leven, een mooie afspiegeling of vertegenwoordig is van haar grijze leventje, angst dat niemand anders haar vriendinnetje wilde zijn, zij tegen de Miranda opkijkt, adoreert bijna… you name it… Ik denk dat je het wel snapt, zo niet dan ben je waarschijnlijk zelf een Miranda..

Wie was zij ook al weer?

De naam van die vriendin ben ik vergeten… hoe typerend is dat?! Het is dan ook het type die je niet bijblijft, waar je je voor de zoveelste keer aan voorstelt. En als je daardoor door haar (vaak pas na de 3e keer) op betrapt wordt, dan vraag je je af waarom je haar niet kan herinneren. En vervolgens vergeet je haar volkomen weer. En dat … die twee vriendinnen dat is mijn herkenning in dit boek. Dat is waarom het me zo is bijgebleven. Beide personages, de trouwens alle andere ook, zijn subliem uitgewerkt. Ze komen tot leven, je snapt ze van A tot Z. Dat heeft de auteur ook prachtig gedaan door iedereen en podium te geven, over elkaar en voor zichzelf. Zo komen alle personages op een 3D-manier tot leven.

Voor mij kenbaar, mijn Miranda heette Hilda, maar het concept blijft hetzelfde. De strijd en ook de liefde tussen die twee, de wederzijdse afhankelijkheid en concurrentie leken zo opgetekend te zijn uit mijn jongere jaren… Dus

Ben jij een Miranda? of haar bff? Lees dit boek… het brengt je meer dan alleen de oplossing van het moordraadsel.

De gastenlijst, het tweede boek van Lucy Foley, wist mij niet zo te bekoren… jou wel? Dan hoor ik het graag van je, waarom ik ook dit boek van haar zou lezen…

#thriller #horror #bookstagram #mystery #books #suspense #book #crime #booklover #reading #thrillerbooks #netflix  #bookworm #detective #whodunit #Writing #SpannendeBoeken #BOEzieKB-keus #Thrillers#DeJachtpartij

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je krijgt het gratis e-boek snel in je mailbox