Zou jij jouw eigen product kopen?
maart 18, 2019Mooie woorden – interview 2
maart 27, 2019Wellicht heb je er wel over gehoord of over gelezen? ‘The hero’s journey’ oftewel ‘De reis van de held’ van de schrijver en hoogleraar mythologie Joseph Campbell. Joseph Campbell bestudeerde oude mythen en sprookjes en kwam tot de ontdekking dat thema dat in alle verhalen steeds terugkomt. Walt Disney gebruikt het en Steven Spielberg ook, dus waarom jij niet?
In ieder van ons zit een diep verlangen om meer jezelf te zijn. Om uniek en anders te zijn. En om je leven daarop in te richten. Dus je niet te laten leiden door wat anderen vinden dat hoort, jij gaat jouw eigen weg.
De reis van de held is een reis die iedereen maakt.
En die begint met de roep naar avontuur. Als je de rust hebt gevonden, zal het niet lang duren voordat de onrust weer aan komt kloppen. Je wilt verder, meer, anders, beter. Velen van ons zijn nog niet op de plek waar ze willen zijn. En dat geldt ook voor jouw bedrijf.
Je hoeft geen held te worden, je bent het al.
De klant is de held in het verhaal. En ieder verhaal begint met een call to adventure. De held wordt in deze fase geïnspireerd en op ideeën gebracht. Om iets te doen, om iets op te lossen. Er is een behoefte en die moet vervuld worden.
Hoe het werkt…
De held gaat op zoek naar een oplossing, verzamelt informatie die hem kan helpen om zijn probleem op te lossen. Jouw merkverhaal helpt hem daarbij. Blogs met tips en ideeën die inspelen op zijn behoefte. Dat is stap 1.
De held vergelijkt de mogelijkheden.
Jouw merk speelt daarop in door zijn vragen te beantwoorden. Jij neemt de twijfels weg. Een mooi voorbeeld hiervan is Coolblue. De klant is op zoek naar een koelkast. Hij heeft al een merk en type uitgezocht, maar twijfelt waar hij deze zal kopen. Wie zet de koelkast in de keuken? Wordt de oude meegenomen? Wordt de nieuwe aangesloten? Coolblue haalt die twijfels weg door daarop in te spelen met een gratis bezorg- een aansluitservice. Over de bezorgers hoef je je ook geen zorgen te maken, want die hebben in de media-uitingen van Coolblue een vriendelijk gezicht gekregen. En daarmee is de tweede stap gezet.
Emotie vertelt het verhaal
Komt het merk dan ook nog met een extraatje, een handleiding-video, reviews, of een gratis service dan is de klant al bij de derde stap. Hoe zit jouw website in elkaar? Vertel je de feiten of erken je de klant en zijn behoefte? Kijk eens kritisch naar jouw website teksten en herschrijf ze met emotie en met jouw unieke missie.
Meer woorden? Lees ook eens: Zou jij je eigen product kopen?