PLR, Private Label Rights

De schoonheid van Dusty
mei 13, 2019

De nieuwe termen vliegen je om de oren. PLR is dan misschien niet meer zo nieuw, maar in Nederland nog redelijk onbekend. Wat is het, wat zijn de voordelen en waar moet je op letten als koper en als schrijver? Je leest het bij B. schrijversbureau. 

Content rules

Content is nog steeds king. Ook al verandert Google zijn crawlers en gaat het gerucht dat SEO ‘uit’ is, zolang er websites bijkomen, is content de enige methode om een beetje op te vallen op het world wide web

Twee jaar geleden waren er wereldwijd 1.231.806.754 websites actief. Daar komen er per minuut 280 bij. Er zijn meer dan 75 miljoen weblogs via WordPress te lezen. Dus hoe zorg je ervoor dat je nog een beetje bovenaan komt te staan? Het antwoord is en blijft verse content. Maar iedere ondernemer weet dat je naast je dagelijkse werkzaamheden, je veel uren van de dag kan verliezen met het bijhouden van alle online media. En dat is waar PLR om de hoek komt kijken. 

PLR, wat is het?

PLR staat dus voor Private Label Rights. Het wordt ook aangeduid als “White Label” of “Resale Rights”. Ook al vind ik het meer een naam voor een chique drankje, het gaat in feite om wholesale ghostwriting. Een PLR-website verkoopt de licentie van content. De teksten zijn door verschillende auteurs geschreven over een specifiek onderwerp. Doordat je de licentie koopt, mogen de teksten mogen aangepast en veranderd worden, want je koopt immers de rechten. 

Heuh?!

Stel, je bent een producent van wasmachines. En je wilt een e-book publiceren over een nieuw model wasmachine. Je wilt niet op zoek naar een tekstschrijver die dat voor je schrijft en je hebt zelf ook niet de middelen in huis om zo’n e-book te vervaardigen. Dan wordt je lid van een PLR-site en koopt de intellectuele rechten van een wasmachine e-book. Meerdere wasmachine producenten kunnen dit e-book aanschaffen en herschrijven voor hun specifieke model. Doordat het niet meer speciaal voor een bepaald bedrijf geschreven wordt, is het dus aanzienlijk goedkoper. En als ondernemer hoef je niet op zoek naar een tekstschrijver, je hoeft alleen maar lid te worden van een van de PLR-websites.

Het gaat dus om de wederverkooprechten van teksten. In Amerika zijn er ontelbare sites, zowel voor teksten als voor andere internettoepassingen, zoals software, video’s, infographics, etc. etc.. In feite lijkt het een beetje op stockfoto’s. Ook hier hebben verschillende fotografen hun werk tentoongesteld en kan iedereen, tegen een kleine vergoeding, die foto’s gebruiken voor hun eigen doeleinden. 

De voordelen:

  • Het is goedkoop om te kopen, je bespaart geld, vergeleken met het inhuren van een schrijver of het kopen van exclusieve rechten.
  • Het is gemakkelijk om te implementeren.
  • Als het goed wordt gedaan, weten bezoekers nooit dat de inhoud niet door het bedrijf zelf is geschreven.
  • Velen gebruiken het als “opvullende” inhoud voor wanneer ze zelf geen materiaal kunnen schrijven.
  • et kan worden gebruikt om ideeën te genereren voor bloggen of contentmarketing.
  • Het kan worden hergebruikt in verschillende soorten digitale producten. 

De nadelen:

  • De distributie naar meerdere klanten, zonder exclusieve of unieke inhoud.
  • Het is plagiaat gevoelig. Er zijn maar weinig PLR-verkoopsites die de inhoud creëren die ze aanbieden. In plaats daarvan gebruiken ze derden om het te schrijven. Helaas, zelfs met de beste plagiaatdetectietechnieken, is er bijna geen manier om een ​​werk volledig als plagiaatvrij te onderzoeken.
  • Het werk kan afkomstig zijn van iets dat nog niet elders online is, maar het kan gewoon zijn dat de inhoud zo zwaar is doorverkocht dat het vinden van de oorspronkelijke auteur bijna onmogelijk is.
  • Dubbele inhoudsproblemen, want als het werk openbaar wordt gepubliceerd, voelt Google dit en behandelt het de meeste versies van het werk als dubbele inhoud, waardoor de betreffende websites worden bestraft. Als het buiten het bereik van Google valt, zoals het opnemen in het gebied van een lid of een e-boek, kan het nog steeds problemen veroorzaken omdat klanten en bezoekers de andere exemplaren van het werk kunnen spotten. Zo zou het kunnen zijn dat een klant een e-boek voor € 5,- koopt, dat elders goedkoper is of zelfs gratis wordt weggegeven.

Waarom dan toch gebruiken?

Als je besluit om PLR-inhoud te gebruiken, moet je bewust zijn van deze risico’s.  Daarentegen blijft het een handige en goedkope manier om verse content te leveren. Door een grondige plagiaatcontrole uit te voeren, met websites zoals Copyscape of Plagium kan je het plagiaatdeel grotendeels onderscheppen. Het beste is om het als bron te gebruiken en niet als inhoud.

Bottom line: Koop alleen bij gerenommeerde dealers: doe onderzoek bij het bedrijf voordat je koopt.  

& voor de schrijvers:

Schrijf duurzaam, als de inhoud blijvend is, kan deze vele jaren worden verkocht. Natuurlijk ligt de prijs van het PLR schrijven aanzienlijk lager dan rechtstreeks voor een klant schrijven. Maar daar staat tegenover dat je niet zelf de boer hoeft op te gaan. En als je een blog in opdracht schrijft, krijg je maar 1x betaalt, dat is met PLR dus anders.

Als schrijver kun je schrijven over allerlei onderwerpen en niches. Als er een markt is, zijn er mensen die geld willen uitgeven aan inhoud. Je hoeft alleen een basiszoekactie uit te voeren op sociale media en in Google om erachter te komen waar mensen over praten, en als mensen over dingen praten, is er behoefte aan content.

Populaire PLR-onderwerpen die goed verkopen:

  • Afvallen en sport
  • Gezondheid en eten
  • Geld verdienen
  • Mindset en psycholgie
  • Social media en blogtips
  • Kerst

PLR-inhoud is big business

Vrijwel iedereen die een online bedrijf runt of een website heeft is jouw potentiele klant. Denk ook aan bedrijven die e-maillijsten en podcasts hebben. Ze zijn allemaal op zoek naar content.  Die bedrijven moeten het zelf onderzoeken, compileren en schrijven of … iemand anders het laten doen. Het specifiek voor hen laten schrijven is duur, maar het kopen van PLR is een stuk goedkoper. Voor een fractie van de prijs die het zou kosten om nieuwe en unieke inhoud te laten schrijven, heb je PLR-content. Bovendien bespaart het veel tijd. Voor velen is PLR-inhoud een levensredder. Ze kopen het, passen het aan en gebruiken het.

Het aanpassen van gekochte PLR is een slimme zet. Het maakt de inhoud unieker, maar dat is niet jouw probleem als schrijver. Jouw taak is om goed onderzochte inhoud van goede kwaliteit te schrijven en deze vervolgens te verkopen.

Hoe en waar verkoop jij jouw content?

Er zijn veel plaatsen waar je PLR kunt verkopen. Je kan een eigen website hebben waar je jouw schrijfsels verkoopt.  Het is heel eenvoudig om een ​​zakelijke PayPal-account te krijgen en PayPal-bestelknop te maken. Afgezien van de PayPal-kosten zijn er geen andere kosten om jouw teksten te koop te zetten, de website heb je immers al.

Je moet natuurlijk wel de bezoekers naar jouw website leiden. Dat kan best lastig zijn. Het voordeel is dat dit in Nederland nog redelijk onbekend is, dus wat dat betreft zou het een klein gaatje in de markt kunnen zijn. Een goed alternatief kan zijn om jouw content op websites en platforms te plaatsen waar al veel mensen op zoek zijn naar PLR-content, zoals JVZoo, Digitalcontentplanet.com en het Warrior Forum en deze 6 beste PLR-sites.

Elk nieuw PLR-product dat online staat, wordt een nieuwe inkomstenstroom. Meerdere inkomstenstromen zijn een van de beste manieren om geld te verdienen. Je verkoopt niet alleen één item meerdere keren, maar je verkoopt meerdere items meerdere keren. PLR-inhoud kan worden verkocht als bundels, als afzonderlijke boeken of zelfs worden geleverd als onderdeel van een maandelijks abonnement.

Dus…

Als schrijven een van de dingen is die je leuk vindt om te doen of waarvan je denkt dat je het heel goed kunt, dan zou je moeten overwegen om PLR-artikelen te schrijven voor extra geld. Er is heel weinig investering nodig om aan de slag te gaan, maar de beloningen kunnen enorm zijn als ze goed worden gedaan.

Bronnen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Private_label_rights

Internetgebruik wereldwijd: statistieken & feiten [infographic]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *