HOE GOED KEN JIJ JOUW KLANT?

7 x waarom jij geen tekstschrijver nodig hebt.
januari 29, 2019
De vergeten komma
februari 21, 2019
Show all

HOE GOED KEN JIJ JOUW KLANT?

Veel (startende) ondernemers zijn al blij als ze een beetje redelijk uitziende website hebben. Er staat op wat ze doen, er is een wie-zijn-wij- en een contactpagina. En dat is het, met de bezoeker wordt niet of nauwelijks rekening gehouden, want tja, het product of dienst verkoopt tenslotte zichzelf.

Om de website dan toch nog een beetje te promoten, wordt er een willekeurige advertentie op social media gezet en wordt er zo nu en dan een blog gepubliceerd omdat Google dat leuk zou vinden.

Dat geldt niet voor jou, toch? Want jij hebt namelijk wel nagedacht over:

–      wie jouw doelgroep is,

–      hoe je ze aanspreekt en 

–      op welke manier je ze naar je website krijgt.

Toch?

Ik hoop het want veel ondernemers vergeten de allereerste, de absolute basisstap in marketing, namelijk het bepalen van de doelgroep.

“Mijn doelgroep is iedereen die in Nederland woont. Of iedereen die ijs eet, als je ijs verkoopt.”

Zonder doel ben je stuurloos

Een veel voorkomend misverstand is dat als je je richt op een specifieke groep, een niche, dat je alle anderen uitsluit en dus business misloopt. Maar het omgekeerde is waar. Door iedereen aan te spreken, voelen veel mensen zich niet aangesproken. 

Ivo Abels.nl, marketing man, vergelijkt het met een spelletje DARTS. Geen doelgroep bepalen is random pijltje op een bord gooien in de hoop dat je er eentje raakt. “Als je geen doelgroep bepaalt, weet je ook niet wat jouw doel is, je bepaalt dan geen richting en je bent stuurloos.” 

.

Doe het NU

Als je vooruit wilt, moet je koers bepalen en je richten op een specifieke groep. Alleen als je weet wie jouw doelgroep is, weet je wat hun behoeftes en wensen zijn. En daar speel jij op in door ze aan te spreken in hun taal en de oplossingen aan te bieden die zij zoeken.

Stap 1: het begint met een vraag

Het kost je nu even tijd, maar het levert je echt meer leads op en je bespaart geld omdat misplaatste marketingacties tot het verleden behoren. Dus…Bepaal je doelgroep nu. Dat doe je door naar je huidige klanten te kijken. 

–      Wie zijn ze? 

–      Wat zijn de overeenkomsten?

Maak een lijst van jouw klanten en de redenen waarom ze jouw product of dienst kopen. Kijk ook naar jouw directe concurrenten.

.

Wie zijn hun klanten en wat hebben zij gemeen? Hoe spreken ze hun klanten aan? Hoe vervullen zij de behoefte van hun klanten? Wat is hun leeftijd, woonplaats, geslacht, gezinssamenstelling. Wat is hun levensstijl, wat zijn hun hobby’s? Wat is hun  mediagebruik?Wat is hun aankoopgedrag voor… (jouw branche) In welke branche zijn ze werkzaam? Waar zijn ze naar op zoek? Wat heb jij hen te bieden? Wanneer gebruiken ze jouw product? Hoeveel geld besteden ze eraan? Zouden ze meer willen of kunnen besteden?Hoe zijn ze bij jou terechtgekomen? 

En voor B2B: Waar zijn de bedrijven gevestigd?Wat is hun grootte, in omzet, personeel en m2? In wat voor branche zijn ze actief? Op welke markt richten zij zich? Welke bedrijfsprocessen zijn voor hun van belang?

Het maken van een buyers personakomt daarna. Deze (fictieve) persoon vloeit voort uit je doelgroep en gebruik je als aanspreekpunt in al jouw content. De buyers persona: 

·      geeft jouw potentiële klant een gezicht

·      legt het probleem of behoefte van de klant bloot

·      laten zien waar en op welke manier jij de klant kan bereiken

.

Stap 2: Is het waar?

Als je bovenstaande vragen beantwoord hebt, ga je onderzoeken of jouw aannames kloppen. Hierbij is het essentieel om  jouw bestaande klanten te benaderen. Zij weten als geen ander hoe en waarom ze jouw dienst / product gebruiken. En geen zorgen, je zult zien dat de meeste het alleen maar leuk vinden om jou te helpen en een paar korte vragen te  beantwoorden. 

Naast jouw mini-klantenonderzoek, ga je je verdiepen in meer informatie over jouw branche, concurrenten, trends en ontwikkelingen. Deze websites leveren veel informatie die jij mee kan nemen in jouw marketingstrategie. 

–       branche informatie bij Ondernemersplein

–      statistieken bij CBS (StatLine)

–      omzetgegevens bij Kamer van koophandel

.

Stap 3: Is het genoeg?

Misschien ben je er door onderzoek achtergekomen dat de doelgroep die jij dacht te hebben niet de juiste is of dat die te veel concurrentie heeft. Richt je dan op een nog specifiekere groep of een andere groep die meer potentie heeft. Ook kan je erachter komen dat je meerdere doelgroepen hebt. Maak dan een doelgroepanalyse of een buyers persona voor alle doelgroepen. Zoals Yenny van Cuckos.nl hier heeft gedaan:

.


.

Meer dan alleen Jij? of u?

Een duidelijke beschrijving van jouw doelgroepen, weten dat daar markt voor is, weten hoe je ze het beste kunt bereiken ( social media, offline kanalen, activiteiten, belangrijke influencers) & de juiste boodschap overbrengen, zorgt gegarandeerd voor meer leads. Helaas is dit proces nooit af. Tijden veranderen,de markt verandert en de mensen veranderen. Dus of je nu een beginnend ondernemer bent, die dit voor het eerst leest. Of je bent een die-hard zwaargewicht in ondernemersland, kijk van tijd tot tijd naar je doelgroep en stel deze bij. 

Ga pas adverteren als je de persoonlijkheid, houding en het gedrag van je doelgroep helemaal helder hebt. En stel ajb niet alleen de vraag of je doelgroep met  ‘je’ of met ‘u’ aangesproken wilt worden, voor het creëren van pakkende content die jouw doelgroep echt aanspreekt, is echt meer nodig.

.

Kom je er zelf niet uit? Mail B. schrijversbureau. Dat is wat we doen en waar we goed in zijn. We zijn tenslotte een schrijversbureau B. 

.

Lees ook… Ben jij onze ideale klant?

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *